België betaalt kinderbijslag voor 38.000 kinderen van niet-Belgen in het buitenland

4

april 1, 2010 door Tim

Op 31/12/2008 betaalde ons land kinderbijslag uit aan 20.173 niet-Belgen voor 38.885 kinderen die in het buitenland opgevoed worden. In 2008 werd hierbij in totaal 53,8 miljoen euro aan kinderbijslag betaald. Dat blijkt uit het antwoord van minister van sociale zaken Laurette Onkelinx op een schriftelijke vraag van Alexandra Colen (Vlaams Belang).
Vooral in EU
In de grote meerderheid der gevallen (19.022 van de 20.173 rechthebbenden) verblijven de betrokkenen in de EU. De landen die het hoogst scoren zijn Frankrijk (14.168) en Nederland (3.009), op verre afstand gevolgd door Polen (551) en Spanje (271). Landen buiten de EU waar vele van deze gezinnen wonen zijn Marokko (904) en Turkije (133).

Geen controles ter plaatse
Er worden geen systematische controles ter plaatse uitgevoerd omdat de Belgische inspectiedienst geen bevoegdheid heeft buiten ons grondgebied en dit type van controle een aanzienlijke investering zou vergen. Om twijfelachtige situaties op te helderen worden controles ter plaatse gevraagd aan verbindingsorganen. Dit zijn contactpunten waartoe landen zich kunnen richten voor informatie over gerechtigden op sociale uitkeringen. Ook worden de ingediende formulieren die opgesteld zijn door officiële instanties uit de betrokken landen systematisch gecontroleerd. (belga/jv)

4 thoughts on “België betaalt kinderbijslag voor 38.000 kinderen van niet-Belgen in het buitenland

  1. Alex Loos zegt:

    Hallo tim,

    Ik woon sinds drie jaar in België en ontvang voor mijn zoon kinderbijslag uit Nederland.
    Het is een heel gedoe om deze kinderbijslag te blijven ontvangen. Twee keer per jaar moeten er documenten worden verstuurd naar de uitkerende instantie voor controle.
    Wellicht stap ik ook over naar de Belgische kinderbijslag! Al is het alleen maar voor het gemak.

    Wie heeft er ervaring met hetzelfde dilemma en ga je er op voor of achteruit t.o.v. de hoogte van de uitkering?

    • Frieda zegt:

      Hallo,

      Sinds 2000 woon ik met mijn gezin in Spanje.Ik ben wel een echte Belg.
      Om dit te kunnen trekken hebben we wel hemel en aarde moeten verzetten omdat het Belgisch kinderbijslagfonds van de provincie Alicante een stempel moest hebben op een Belgisch document dat we hier geen enkele vergoeding ontvangen voor de kinderen.

      Na 10 uur zoektocht dan toch die stempel gekregen.Nu moeten er inderdaad twee maal per jaar papieren ingevuld worden.Die worden ofwel gewoon niet opgestuurd of komen veel te laat hier toe.Blijkbaar kent men in België het systeem nog niet om deze documenten via e-mail te versturen.veel rapper,gemakkelijker en nog goegkoper ook.
      Zo nu vandaag ook ,mijn kindergeld staat niet op de rekeing hier,dus weer maar eens gebeld naar België nu blijkt dat er een nieuwe wetgeving is die zegt dat voor alle BELGEN die in het buitenland verblijven het kindergeld maar de 16de van ieder maand wordt uitbetaald.Dus dat staat dan hier op mijn rekening rond de 23ste van de maand.Voor alle Belgen die in Belgen verblijven en wonen komt dit nog steeds de 10de op de rekening.

      Hoeveel Belgen die in het buitenland verblijven(binnen de Europese gemeenschap)zitten in het zelfde geval als ik.

      Waar ik mij verschrikkelijk druk om maak is dat ze ons gewoon niet verwittigen.Je kan maar reageren als je ziet dat je geld niet op de rekeing staat.

      Graag reacties.

      Frieda

  2. chattim zegt:

    Zolang je belastingen betaald aan het land dat je voordelen kan bieden lijkt me het al een zeker begin van respect voor een samenleving… Zolang de ouders ook genieten van een werkloosheidsuitkering; voor mijn part geen kinderbijslag… Sowieso eigenlijk niet, kinderen moet je kunnen onderhouden anders heb je er geen, punt …

  3. Desiree Rosaria zegt:

    Geachte meneer en mevrouw ,
    ik heb een vraag ?
    Het is als volg ik heb een docher naam fatima afanich zij woonde in bonaire met haar moeder. En haar vader woomt in belgie en ik wil vragen of zij recht heeft aan kinderbijslag. Ik hoop dat ik een goeie antwoord kan krijgen.

    Met vriendelijke groeten,
    Desiree rosaria.

Geef een reactie

Kalender

april 2010
M D W D V Z Z
« Mrt   Jun »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Blog Stats

  • 203,580 hits

My Bookmarks

